Ο θίασος, Θ. Αγγελόπουλος,1975
Ο Ρόκο και τ΄αδέλφια του, Λ. Βισκόντι,1960
Αλλοζανφάν, αδελφοί Ταβιάνι, 1973
Ευδοκία,Α. Δαμιανός, 1971
Ο Γατόπαρδος, Λ. Βισκόντι,1963
Η σειρά είναι μάλλον τυχαία.Έτσι κι αλλιώς αδυνατώ να ξεχωρίσω ένα και μοναδικό φιλμ ως αγαπημένο. Ο κατάλογος περιλαμβάνει και τις ταινίες του Αβδελιώδη "Το δέντρο που πληγώναμε" και "Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων", άλλες από το Ιρανικό σινεμά όπως "Η μέρα που έγινα γυναίκα" και κάμποσες από το εγγλέζικο free cinema. Ακόμη και ντοκιμαντέρ -ίσως πρώτα αυτά- όπως "Η αγέλαστος πέτρα" του Κουτσαφτή για την αρχαία και τη σύγχρονη Ελευσίνα και τα "Ημερολόγια καταστρώματος" του Χαραλαμπόπουλου για το Σεφέρη.
Οι ταινίες είναι όπως τα βιβλία: μας μυούν σε κόσμους άγνωστους που καταφέρνουν να τους κάνουν αγαπημένους.Κι εμείς, με μια νοσταλγία πρωθύστερη, ζητάμε συνεχώς να επιστρέφουμε σε αυτούς. Γιατί; Τι έχουμε αναγνωρίσει από τον εαυτό μας που μας κάνει να ξεχνάμε τη σύμβαση του σελιλόιντ και της μηχανής; Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι το πλάνο μπορεί να ανοίξει απεριόριστα και να δείξει ό,τι και η πραγματική ζωή;
Μερικές φορές σκέφτομαι ότι το σινεμά γεννήθηκε πριν μερικούς αιώνες, μέσα στο έργο του Βελάσκεθ "Las Meninas". Κι αυτό επειδή πιστεύω ότι θέτει τα ίδια βασικά ερωτήματα, αυτά που διαβάζουμε και στον πίνακα : Ποιον-στ΄αλήθεια- ζωγραφίζει ο καλλιτέχνης; Αυτούς που φαίνονται ή αυτούς που πρέπει να ανακαλύψουμε; Και που βρισκόμαστε εμείς, οι θεατές; Μέσα στο πλάνο ή έξω; Ή μήπως είμαστε το ίδιο το πλάνο;
Ο Ρόκο και τ΄αδέλφια του, Λ. Βισκόντι,1960
Αλλοζανφάν, αδελφοί Ταβιάνι, 1973
Ευδοκία,Α. Δαμιανός, 1971
Ο Γατόπαρδος, Λ. Βισκόντι,1963
Η σειρά είναι μάλλον τυχαία.Έτσι κι αλλιώς αδυνατώ να ξεχωρίσω ένα και μοναδικό φιλμ ως αγαπημένο. Ο κατάλογος περιλαμβάνει και τις ταινίες του Αβδελιώδη "Το δέντρο που πληγώναμε" και "Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων", άλλες από το Ιρανικό σινεμά όπως "Η μέρα που έγινα γυναίκα" και κάμποσες από το εγγλέζικο free cinema. Ακόμη και ντοκιμαντέρ -ίσως πρώτα αυτά- όπως "Η αγέλαστος πέτρα" του Κουτσαφτή για την αρχαία και τη σύγχρονη Ελευσίνα και τα "Ημερολόγια καταστρώματος" του Χαραλαμπόπουλου για το Σεφέρη.
Οι ταινίες είναι όπως τα βιβλία: μας μυούν σε κόσμους άγνωστους που καταφέρνουν να τους κάνουν αγαπημένους.Κι εμείς, με μια νοσταλγία πρωθύστερη, ζητάμε συνεχώς να επιστρέφουμε σε αυτούς. Γιατί; Τι έχουμε αναγνωρίσει από τον εαυτό μας που μας κάνει να ξεχνάμε τη σύμβαση του σελιλόιντ και της μηχανής; Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι το πλάνο μπορεί να ανοίξει απεριόριστα και να δείξει ό,τι και η πραγματική ζωή;
Μερικές φορές σκέφτομαι ότι το σινεμά γεννήθηκε πριν μερικούς αιώνες, μέσα στο έργο του Βελάσκεθ "Las Meninas". Κι αυτό επειδή πιστεύω ότι θέτει τα ίδια βασικά ερωτήματα, αυτά που διαβάζουμε και στον πίνακα : Ποιον-στ΄αλήθεια- ζωγραφίζει ο καλλιτέχνης; Αυτούς που φαίνονται ή αυτούς που πρέπει να ανακαλύψουμε; Και που βρισκόμαστε εμείς, οι θεατές; Μέσα στο πλάνο ή έξω; Ή μήπως είμαστε το ίδιο το πλάνο;
4 σχόλια:
Πολύ όμορφη ανάρτηση..
Τα "Ημερολόγια καταστρώματος" του Χαραλαμπόπουλου μια και απο τις δικες μου αγαπημενες ταινιες..
Κατάλλα μου έδωσες πολλές ιδεές για ταινίες .. καθώς κάποιες απο όσες αναφέρεις δεν τις εχω δει. Σ'ευχαριστώ.
@Καλό βράδυ, road!
Sobraluz καλημερα
εκανες οντως εξαιρετικη επιλογη ταινιων.
Ο θιασος του Αγγελοπουλου προσωπικα για μενα ,η καλυτερη του ταινια.
Αλλα και το ζακετακι δεξοτεχνημα μπραβο!
Η κορη το ηθελε ανισοπεδο η ετσι ηταν το σχεδιο?
καλημερα
@faraona Χαίρομαι που μοιραζόμαστε τις ίδιες προτιμήσεις. Αν έμεινε πια κάτι ακριβό είναι η "κοινωνία" των ιδεών ανάμεσα στους ανθρώπους. Δυστυχώς, δεν είμαι τόσο δημιουργική ώστε να προχωρώ σε δικό μου σχεδιασμό. Ξέρω όμως να αναγνωρίζω την αυθεντικότητα, όταν τη συναντώ.Ευχαριστώ.
Δημοσίευση σχολίου